Search

I Don Quixotes hjemland

I midten af februar, i anledning af vores bryllupsdag, hvert år vi forlader for en weekend, mens dette år, der har mere tid til rådighed, vi tager omkring ti dage og beslutter at besøge et område af Spanien, som vi aldrig har set, præcis Castilla La Mancha, der ligger syd for Madrid. Da vi er om vinteren (selvom absolut varm for sæsonen) vi ikke rejser med cyklen som sædvanlig, men i bil. Med hensyn til overnatninger reserverede vi ikke noget hjemmefra, men fra tid til anden under rejsen, undtagen den første nat og den sidste, hvor vi spurgte direkte i receptionen på hotellerne tilgængeligheden af værelset.

10/2 – Afgang om morgenen fra Bologna naturligvis via motorvej, med frokost stop i en autogrill i Ligurien og natten over om aftenen i den franske by Aix en Provence, på hotel Campanile, som vi allerede vidste, og hvor vi også spiste buffet (samlede omkostninger på 140,30).

11/2 – En anden lang strækning på motorvejen fra Aix til byen Castellon de la Plana, lige nord for Valencia. Her boede vi på Hotel Civis Jaime I (herunder morgenmad og garage), et godt tre-stjernet sted i byens centrum. Faktisk er dette center ikke, at det især imponerede os, selv om aftenen, da vi gik ud for at spise utroligt, fandt vi ingen steder at stoppe, så vi benyttede os af et lille åbent marked for at købe noget mad for at gøre os to sandwich at spise på værelset.

12/2 – Endelig begynder rejsen ordentligt sagt, med den sidste strækning fra Castellon til Cuenca, vores første turist stop. Byens centrum, der blandt andet er opført på Unesco-listen, er placeret på toppen af en høj grund i bunden af hvilken to floder flyder. Den moderne del, på den anden side, ligger i bunden af denne altura; i dette område stoppede vi på en restaurant – gastrobar til frokost, så vi deponerede vores bagage på det reserverede hotel (NH Ciudad de Cuenca, værelse omkring 78.00 med morgenmad) og gik derefter ud for at besøge den gamle bydel. Du er nødt til at gå lidt op ad bakke i et stykke tid, indtil du kommer til en flodbred, hvorefter der er lidt sværere, men kortere tåre, indtil du kommer til en fodgængerbro, der fører lige til det gamle centrum. Fra broen kan du beundre til højre et gammelt kloster, forvandlet til parador, og til venstre den berømte casas colgadas, svævende på udhæng. Den gamle bydel er meget smuk og velholdt, især hovedtorget med katedralen og de gamle huse alle farvede. Da vi var der var der ikke så mange turister, bare nogle spanske skolepiger. Om aftenen til middag holdt vi i det moderne område.

13/2 – Vi hilste Cuenca og, før overskriften til næste stop, nåede vi en lille landsby omkring tredive km væk kaldet Valeria, nær hvor der er resterne af en gammel romersk by. Vi turnerede alene i det område af udgravningerne, hvor vi fik følgeskab af billetindehaveren, der i brede linjer forklarede funktionerne på stedet med resterne af huse, pakhuse, nymfer osv. En kort afstand, en lille kirke og andre rester af middelalderlig oprindelse. Stedet har udsigt over en meget malerisk lille canyon, også dårligt for den grå himmel. Efter en forfriskende drink i baren på Valeria Square kørte vi op for at nå hoveddestinationen for vores tur, nemlig Toledo, som vi nåede midt på eftermiddagen. Her havde vi reserveret et værelse på Sercotel Alfonso VI (186 for to nætter) beliggende i en smuk beliggenhed, lige under Alcazar, det mammut palads, der dominerer fra over byens centrum