Search

Smag af foråret i Holland

Vi har ønsket at gå og se tulipanen blomstre i et stykke tid. . . så vi forlader holland, seks dage i Amsterdam og tre i Rotterdam. Vi antager, at både min mand og jeg allerede havde været i Amsterdam i en meget ung alder, og ved den lejlighed dukkede gaderne i centrum op, at vi ikke havde set noget, denne gang har vi i stedet mulighed for at opdage det i et andet lys.

Dag 1
Vi forlader Venedig Lufthavn kl 9:45 med en lille forsinkelse og lander på Amsterdam Shiphol, tage toget, der tager os downtown og nå vores lejlighed booket via Home Awey. Lejligheden er meget flot og rent og ejerne, som er meget hyggelige mennesker, får os til at finde i køleskabet en flaske vin, vores ferie kunne ikke starte bedre. Vi slapper lidt af i lejligheden og derefter gå ud for en første runde af patrulje, drikke en baret langs en af de mange smukke kanaler, vi spiser i en downtown klub og gå i seng.

DAG 2
Vejrudsigten for i dag er smuk, fuld sol og nul skyer, så vi udnytter den til at leje en cykel og opdage Waterland, området nord for Amsterdam. Simpelthen WOW!! Vi kunne ikke have truffet et bedre valg. Af de fortryllende landskaber og landsbyer, der krydser dem, føler jeg, at jeg er i en film, så smuk og plejet… i et hus en dame gør havearbejde, i denne nabo to herrer nyde solen læse en bog, folk gå … Jeg har et smukt minde om denne dag.

DAG 3
For i dag planlægger vi at besøge Keukenhof, som kun er åben i otte uger om året. Vi havde taget billetter online til både parken og transport. Jeg ønsker ikke at være gentagne, men selv her er det eneste at sige er bare WOW. Denne store park er fuld af blomster, især tulipaner, men der er også andre sorter, alle så velplejet og arrangeret i blomsterbede alle forskellige fra hinanden. Farverne er så adgang til, at de ser falske, selv de billeder, vi tager synes retoucheret, og de er ligesom det. Inde i parken er der også forskellige damme og springvand, og pavilloner, inden for hvilke der er andre blomster, der er en inde forbeholdt orkideer. Gå der personligt, fordi det er umuligt at beskrive skønhed.

DAG 4
I dag går vi til Zaanse Schans, en landsby af vindmøller, der kan nås med togtid fra Amsterdam. Landsbyen er meget smuk, med typiske huse og netop vindmøllerne, som du også kan besøge inde. Der er et værksted, hvor du kan se demonstrationen af opførelsen af de typiske hollandske træhove, virkelig interessant. Den eneste ulempe er, at der er en masse vind, så du er nødt til at klæde sig meget godt, men vi kunne forvente det, hvis de sætter vindmøller i denne position vil der være en hvorfor ikke?

Dag 5
I dag ak vi nødt til at foretage en lille ændring af programmet, i den forstand, at vi gerne ville have gå og se Van Gogh museum, men når vi ser på internettet for at købe billetter online et par dage, de allerede frataget alle udsolgt, at vi har brug for lektioner til næste gang. Vi trækker os tilbage til Rijksmuseum, betragtes som det største hollandske kunstmuseum af vores trofaste Lonely Planet. I nærheden af museet er Vondelpark, en veritabel oase af grønne områder i hjertet af Amsterdam, vi tilbringer eftermiddagen afslappende her