Search

St. Petersborg og Moskva: mellem fe kupler og stalinistisk arkitektur

Set: for at undgå mulige problemer og være langt fra ambassaden / konsulatet vi betroet, 3 måneder i forvejen, praksis til et online-agentur, der har givet altomfattende levering og indsamling af pas.

Transport: Vi fandt det meget bekvemt at flyve med Pobeda Airlines gør det på St. Petersborg og tilbage fra Moskva. For at komme mellem de to byer brugte vi det komfortable højhastighedstog (04:00), mens vi i byen altid brugte lokal metro eller bus.

Overnatning: to lejligheder booket på Booking.

Vejret: den anden uge af september viste sig at være meget varmt i Moskva (fra korte ærmer), mens køligere i St. Petersborg, som er tilbøjelig til vind og variabelt vejr.

Guide: Vi valgte vejledning af Turing Club “Moskva. St. Petersborg” men det skuffede os meget. Faktisk har det vist sig at ligne en historiebog og efter vores mening upraktisk at udarbejde en rejseplan.

DEL 1: ST. PETERSBURG
Vi tilbragte tre hele dage i St. Petersborg og helt sikkert fortjente dem alle (måske en fjerde ville ikke blive forkælet ved at tilføje Peterhof besøg). Heldigvis er byens største attraktioner ret tæt på hinanden, så det er meget fordelagtigt og nemt at planlægge vandreruter. Vores lejlighed var beliggende nær Gorokhhovaya Street et meget bekvemt område at besøge byen, men også meget levende med forskellige klubber og butikker.

Dag 1: Om morgenen ledes vi straks til Peter og Paul’s Fortress, med det uundgåelige besøg i zarernes grav. Det skal bemærkes, at nær indgangen til fæstningen, men især skjult af træer og snubbed af grupper af turister, er der St. Petersborg moskeen, der er absolut værd at se i det mindste udefra. Lige efter frokost, efter at have krydset Neva vi slentrede gennem stierne i Sommerhaven og derefter hovedet med bus til katedralen i opstandelsen, i den østlige del af byen. Sidst på eftermiddagen vendte vi tilbage til den lange Neva og netop til børsen ser de omkringliggende bygninger.

Dag 2: På den anden dag brød vi besøget af byen med en udflugt til Catherines palads, let tilgængeligt med busser, der afgår fra Metrostationen Moskovskaya. I nærheden af denne station kan du beundre den gigantiske statue af Lenin foran det kolossale House of the Soviet. Efter at have flyttet af metroen benyttede vi os af at tage en kort rundvisning i de smukkeste stationer; “Avtovo”, “Narvskaya” og “Kirovsky Zavod” – efter vores mening endnu smukkere end dem i Moskva. Om aftenen, tilbage i St. Petersborg, vi slentrede gennem gaderne i centrum, indtil vi nåede Winter Palace, at om aftenen, alle tændte, udøver en ekstrem charme.

Dag 3: På den tredje dag besøgte vi i træk kirkerne i St. Isaac, katedralen i Kazan og kirken på Spildt Blod (med kaffepause på House Singer) – det er muligt at kunne se alle tre på en morgen er alle tæt nok på hinanden. Eftermiddagen i stedet var helt dedikeret til Hermitage (for de fleste kunstelskere jeg anbefale en hel dag).

DEL 2: MOSKVA
Går videre til Moskva 2 og en halv dag var vi i stand til at nyde det fuldt ud at se alle de attraktioner, vi havde markeret. At være en stor by viste det sig vigtigt at bo i et centralt område, der lettede rejse: netop vi var i nærheden af Povarskaya Street, et område, der syntes stille og sikkert (kun defekt fraværet af lokaler)